Spotlight Profile Nederland - ux design

Profileringstool om impact te maximaliseren

Spotlight Profile bestond al internationaal, maar moest in een slankere vorm de Nederlandse markt met zijn diensten bedienen. De website moest de bezoeker, zowel b2b als b2c, efficient leiden naar de juiste informatie en op logische locaties tools aanbieden die de gebruiker converteerd naar een lead. In een korte tijd heb ik voor SpotlightProfile een nieuwe ux design ontworpen met focus op eenvoud in gebruik. 

Klant
Spotlight Profile Nederland

Diensten geleverd
UX-design website

Bekijk het resultaat →

In een drietrapsraket naar een nieuw ontwerp

SpotlightProfile helpt mensen en organisaties vooruit. Met hun instrument waarbij je voorkeursgedrag leert aan te passen vroeg SpotlightProfile mij in korte tijd een oplossing te ontwerpen voor coaches, medewerkers en bedrijven. Deze oplossing sluit naadloos aan op waarden die SpotlightProfile hoog in het vaandel heeft: innovatief en zo eenvoudig en begrijpelijk mogelijk. ik heb het project in korte tijd uitgevoerd op basis van de ontwerpaanpak die drie stappen kent: ‘understand, ideate, create’.

Eerst de klant begrijpen

Ik ben gestart met ‘understand’: een inventarisatie van de huidige situatie. In welke context gebruiken klanten de tool van SpotlightProfile? Welke taken voeren ze ermee uit en welke ideeën hebben ze voor verbetering? Voor het ontwerp heb ik input verzameld door met coaches en organisaties uit verschillende branches te spreken. Vervolgens heb ik voor zes hoofdtaken (zoals een b2b informatie aanvraag of  inzien van het opleidingsdata voor individuen) een customer journey opgesteld met de pijnpunten en ‘moments of truth’.

Geinteresseerd?

Zoek je een manier om je merk te schalen. Of ben je opzoek naar een nieuwe of verbeterde website? Neem gerust contact met mij op zodat we een geheel vrijblijvende belafspraak kunnen inplannen.

Innovatieve ideeën
genereren

In de tweede stap ‘ideate’ draait het om creativiteit. Ik heb een brainstormsessie vernieuwende ideeën ontwikkeld. Deze heb ik eerst gevisualiseerd in schetsen en daarna vertaald naar een concept voor een dashboard in de nieuwe online omgeving. Ik heb de uitgewerkte schermen in de praktijk getoetst bij gebruikers. Op basis van hun feedback heb ik het conceptontwerp aangescherpt.

Prototype van oplossing

In de derde stap, ‘create’, heb ik de details van het ontwerp uitgewerkt in een interactief prototype (gebouwd in AdobeXD. Met dit prototype konden gebruikers taken van het begin tot het eind op een realistische manier testen. En zo kon ik specifieke interacties valideren. De code van het prototype was direct bruikbaar voor developers van de bouwpartij.

Klaar voor de toekomst

Met mijn ontwerpaanpak heb ik voor SpotlightProfile in een korte periode een online oplossing ontwikkeld:

  • Gebaseerd op klantonderzoek.
  • Met een optimale gebruikservaring.
  • Beschreven in een styleguide met oog op onderhoud en doorontwikkeling.